2011年8月31日水曜日

「泳げ釜石くん」プロジェクト ver6

高校生リーダー塾 -全国から集う160名の高校生と考えた-

毎年夏、九州福岡は全国から集う高校生の熱気に包まれる。
中心人物は事務局長の加藤暁子さんだ。彼女のパッションがこのリーダー塾をつくっている。今年は休止に追い込まれるという危機感をいだいていたが、九州の志ある方々から、こういう時だからこそ開催すべきと励まされたという。岩手、宮城、福島の生徒は激励のため、無料招待された。

震災時の体験から、遠野から釜石へ行き何を考え、具体的にどう手を打っていったか。特にリーダーシップではなく、フォロワーシップについて話をしました。フォロワーシップとは、後にいて、よく見ていて、ここはこうすべきだ、このようにしたら物事は進む、と考え、いざとなったら自分が出て行く精神です。この考えは京都大学の今西綿司先生たち、いわば京都学派の考えから編み出されたようです。




Japan Future Leaders School: Sharing ideas with 160 high school students from all over Japan.

Every summer, Fukuoka City in the Kyushu region heats up with enthusiasm of young Nationwide high school students. The key figure in the activity is the executive administrator, Ms. Akiko Kato. Her passion keeps this school program alive. Because of the serious disaster in Tohoku this May, she had a sense of crisis that forced a pause in the activity this year. However, people encouraged her saying it’s even more important to hold the event in a time like this. To provide encouragement, students in Iwate, Miyagi, and Fukushima Prefectures are invited at no charge.


I talked about my thoughts, and what I did specifically after the disaster in March on the way to Kamaishi from Tono. I talked more about “followership” rather than “leadership”. What is “followership”?


It’s the attitude to stand back while observing carefully, thinking what needs to be done to move on at a normal situation. And at a critical situation, the follower himself takes initiative. This idea was created by Professor Kinji Imanishi and his staff in the so-called “Kyoto School”.

0 件のコメント:

コメントを投稿